Landsomfattande utbildningssatsning kring chefer och tjänstemäns arbetsmiljö

Under den europeiska arbetsmiljöveckan, som startar den 21 oktober, genomför bygg- och installationssektorn en partsgemensam satsning på chefer och tjänstemäns arbetsmiljö. Målet är att få igång samtal om den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatser lokalt.

Arbetsmiljö förknippas ofta med den fysiska arbetsmiljön, särskilt inom bygg- och installationssektorn. Den psykosociala arbetsmiljön glöms ibland bort. Tjänstemannafacken och arbetsgivarna genomför därför nu en gemensam satsning på den psykosociala arbetsmiljön, något som normalt påverkar tjänstemän mest.

– Vi är glada över möjligheten att lyfta frågor som stress och arbetsbelastning men även positiva faktorer när det gäller chefer och tjänstemäns arbetsmiljö. En god arbetsmiljö är avgörande både för arbetstagarnas hälsa och företagens ekonomi, säger Johan Lindström, vd Plåt & Ventföretagen.

Parterna har tagit fram ett utbildningsmaterial där målet är att få igång samtal kring den psykosociala arbetsmiljön på den egna arbetsplatsen. Förbyggande arbetsmiljöarbete har i flera studier visat på positiva effekter.

Satsningen uppmärksammas under den europeiska arbetsmiljöveckan som infaller vecka 43. Förutom Plåt & Ventföretagen medverkar följande arbetsgivarföreningar och fackförbund i satsningen: Glasbranschföreningen, Installatörsföretagen, Ledarna, Maskinentreprenörerna, Måleriföretagen, Sveriges Ingenjörer och Unionen.